Na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja (PSI) smo za potrebe sistematičnega vključevanja kompetenc, ki uresničujejo cilje trajnostnega razvoja in podnebne cilje, k sodelovanju povabili strokovnjake iz različnih področij. Skupaj smo pripravili strokovne podlage za pripravo celostnega programa ozaveščanja ter vzgoje in izobraževanja o podnebnih spremembah v kontekstu vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj na področju PSI, ki vključuje:
Celostni pristop k vzgoji in izobraževanju za trajnostni razvoj, poleg razvoja kurikuluma, vključuje tudi razvoj vzgojno-izobraževalnih zavodov (VIZ) v smeri trajnostnosti. V ta namen smo v okviru konceptualizacije VITR opredelili merila za vse vzgojno izobraževalne zavode s poudarkom na odzivanju na podnebne spremembe in spodbujanju zelenega prehoda. Za področje poklicnega in strokovnega izobraževanja smo določili kriterije in izdelali vprašalnik za samoevalvacijo vzgojno izobraževalnih zavodov s področja trajnostnosti ter pripravili vodnik za VIZ na poti k trajnostnosti. K sodelovanju smo povabili 15 VIZ s področja PSI, za njih pripravili smernice za pripravo akcijskih načrtov za uresničevanje VITR ter različna usposabljanja in podporna gradiva.
Demonstracijske in pilotne srednje in poklicne šole
V projektu Podnebni cilji in vsebine za vzgojo in izobraževanje (PCVIZ) aktivno sodeluje 15 srednjih poklicnih in strokovnih šol, ki so bile izbrane v okviru javnega povabila šol na podlagi 14 kriterijev celostnega pristopa k vzgoji in izobraževanju za trajnostni razvoj (VITR). Šole, ki so pri ocenjevanju dosegle najvišje število točk so postale demonstracijske šole.
To so:
Ostalih 12 šol je:
Vse sodelujoče šole so tekom projekta razvijale in nadgrajevale svoj akcijski načrt na podlagi pripravljenih smernic za nadgradnjo 14 kriterijev javnega povabila, ki temeljijo na celostnemu konceptu in programu vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj.
Usposabljanje in izobraževanje
V projektu PCVIZ smo šolam zagotovili različna usposabljanja s področja podnebnih sprememb, trajnostnega razvoja in učnih pristopov za krepitev poznavanja in usvajanja področja. Izvedli smo naslednja usposabljanja in izobraževanja:
Primeri dobrih praks sodelujočih šol v projektu PCVIZ
Predstavljamo nekaj primerov dobrih praks, ki so jih izvedle srednje in poklicne šole vključene v projekt PCVIZ:
Podlago za pripravo izobraževalnih programov poklicnega in strokovnega izobraževanja predstavljajo poklicni standardi. Poklicni standard je dokument, ki opredeli vsebino poklicne kvalifikacije na določeni ravni zahtevnosti del in opredeli potrebna znanja, spretnosti ter poklicne kompetence, ki jih zahteva določen sektor gospodarstva. S prenosom vsebine poklicnega standarda v izobraževalne programe omogočimo bodočim diplomantom pridobitev nacionalne kvalifikacije.
Za potrebe sistematičnega vključevanja vsebin s področja trajnostnosti sledimo Evropskemu okvirju za kompetence za trajnostnost (GreenComp) kot podlaga za razvoj ključnih kompetenc. Poleg tega smo v okviru projekta PCVIZ za potrebe poklicnega in strokovnega izobraževanja integrirali vsebine s področja uresničevanja ciljev trajnostnega razvoja in podnebnih ciljev v poklicne kompetence za vse sektorje, saj so te ključne za zeleni prehod gospodarstva. Tako smo ustvarili Kompetenčni ovir za umeščanje vsebin s področja trajnostnosti v sektorje in poklicne standarde.
Razvili smo pripomoček za izobraževalce in učeče se poklicnega in strokovnega izobraževanja za učinkovitejšo podporo pri razvoju kompetenc za trajnostnost. Sledili smo smernicam in konceptom s področja zelenega prehoda na področju gospodarstva in na področju vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Ključni dejavnik pri zelenem prehodu je prehod v krožno gospodarstvo, zato je okoljsko primerna zanova izdelkov/storitev ena od ključnih EU direktiv. V ta namen smo za izhodišče za pripravo modela izbrali izdelek ali storitev, saj izdelek ali storitev predstavlja pomemben element vseh izobraževalnih programov poklicnega in strokovnega izobraževanja. Model se povezuje z evropskim okvirjem kompetenc za trajnostnost GreenComp in poklicnimi kompetencami, ki smo jih integrirali z vsebinami s področja uresničevanja ciljev trajnostnega razvoja in podnebnih ciljev za posamezne sektorje.